5 راه طلایی

در دنیای اطراف ما افراد با مشکلات و سختی های متنوع و متعددی دست و پنجه نرم می کنند ،برخی همه مشکلاتشان به خاطر فقر و نداری است و عده ای همه درد سرهایشان به خاطر ثروت و دارایی است، عده‌ای به نان شب خود محتاج هستند و به خاطر کمبود انواع ویتامین ها در بدن خود دچار بیماری های مختلفی می شوند و از آن طرف عده ای آن قدر در مصرف غذاهای رنگین اسراف می کنند که راهی بیمارستان می شوند و با بیماری‌های قلبی و .... دست پنجه نرم می کنند.

خلاصه نمی توان دست روی یک فرد جامعه گذاشت و با یقین و اطمینان گفت که او هیچ مشکلی در زندگی خود ندارد.

در میان همه مشکلاتی که برای انسان ها به ذهن می رسد برخی از سختی ها و رنج ها بیشتر به چشم می خورد و افراد از مبتلا بودن به آنها بیشتر اظهار عجز و ناله می کنند، مشکلاتی از قبیل ترس نسبت به آینده و غم و اندوه که بیشتر به جنبه روح و روان انسان تعلق دارد، چرا که اگر انسان از روح و روان سالمی برخوردار نباشد نمی تواند به خوبی از لذت های مادی و جسمی بهره ببرد و به عبارتی دیگر دنیا در پیش چشمان او تیره و تار می شود...

...برای خواندن این تکنیکها به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

اولین پایه سبک زندگی اسلامی/بزرگترین مشکل ما در زندگی

*در مقوله سبک زندگی، اگر ما معتقدیم دارای سبک زندگی ای هستیم، که بر سبک زندگی ملل دیگر، به خصوص سبک زندگی غربیان برتری دارد، چرا از نظر پیشرفت های ظاهری از آنها عقب‌تر هستیم؟ 

حکایت ما حکایت آن آیه قرآن است که می فرماید: «نومن ببعض و نکفر ببعض». و به قول حکایت های فارسی، از اینجا رانده و از آنجا مانده‌ایم. نه رومی روم بودیم و نه زنگی زنگ. علت پیدایش این مشکل این است که ترکیبی و مخلوطی شدیم از سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی. نمازهای مان اسلامی است، مسجد می رویم، خمس می دهیم و زکات می دهیم، اما عروسی های مان اسلامی نیست، بازار و اقتصادمان اسلامی نیست. در نتیجه نه بهره سبک زندگی غربی را می بریم، چرا که مسلمانیم، و نه بهره سبک زندگی اسلامی را؛ چرا که مقلدِ غرب هستیم. ما باید خودمان باشیم. حتی اعتقاد دارم با سبک زندگی اسلامی، ان‌شاء‌الله می توانیم در صورت عملکرد صحیح، بهترین الگوی سبک زندگی برای اروپائیان و آمریکا و غرب باشیم. آنهایی که اهل دقت و فهم هستند می گویند این زندگی زندگی زیباتری هست، چرا که سبک زندگی اسلامی ضمن اینکه به آسایش فکر می کند، (تاکید می کنم که سبک زندگی اسلامی به آسایش هم نظر دارد) ولی آرامش از آسایش برایش مهم تر است. برای سبک زندگی غربی، آسایش از آرامش مهم تر است. لذا بحران اصلی آنها بحران آرامش است و بحران معنویت. الحمدالله رب العالمین آرامش ما خیلی بهتر از آنهاست...

ادامه نوشته

گفت و گویی دوستانه با آیت الله مصباح!(درباره سبک زندگی)

پرسش:‌به نظر حضرت‌عالي مفهوم سبك زندگي چيست؟

آيت‌الله مصباح: واژة سبک زندگي که در ادبيات امروزي به‌مثابة واژه‌اي کليدي مطرح شده است، از نظر لغوي و موارد كاربرد، گسترة وسيعي را در‌بر‌مي‌گيرد؛ يعني از رفتارهاي خاصي که هر فردي براي زندگي خود بر‌مي‌‌گزيند تا رفتارهاي خانوادگي، فاميلي، محلي، شهري، کشوري و بين‌الملل قابل اطلاق است. از اين منظر، مي‌توان سبک زندگي را ويژگي‌هاي رفتاري انسان تعريف کرد و بر اساس اختلاف اين ويژگي‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما اين ويژگي‌ها از ديدگاه‌هاي مختلف قابل تقسيم به اشكال مختلف است؛ گسترة‌ اين تقسيم‌بندي سبک زندگي فردي،‌ خانوادگي،‌ گروه خاص، افراد يك شهر يا منطقه و زندگي‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود. شايسته است در مردم‌شناسي به‌صورت توصيفي به بيان اين مسائل بپردازند. اینکه ساكنان هر منطقه‌اي چه ويژگي‌هاي رفتاري دارند، خودبه‌خود بار ارزشي مثبتي يا منفي‌اي ندارد. اين يک نوع تقسيم‌بندي به لحاظ گستره متعلَق است. نوع ديگر تقسيم‌بندي از نظر عواملي است که در اين ويژگي‌ها مؤثر است؛ يعني گاهي عوامل طبيعي، اقليمي و جغرافيايي مانند نوع آب و هوا يا غذاها يا لباس و عوامل اجتماعي و تاريخي در آن مؤثر است. در نهايت، عوامل فرهنگي يا به تعبير ديگر عوامل ارزشي منشأ اين تقسيم‌‌بندي مي شود؛ يعني روش‌هاي زندگي جوامع مختلف را ارزش‌گذاري، و بر اين اساس خوب يا بد بودن كاري را مشخص مي‌‌كنند كه نتيجه آن انتخاب روش خوب است. بحث‌هايي که امروزه، به‌ويژه پس از سخنان مقام معظم رهبري، مطرح شده است، صرفاً يک بحث توصيفي و تاريخي نيست؛ بلکه منظور اين است که سبک‌هاي زندگي را بررسي و ارزش‌يابي، و سبك صحيح را مشخص كنيم. وقتي پسوند اسلامي نيز بدان افزوده مي‌شود، بدان معناست که معيار سنجش آن، ‌ارزش‌هاي اسلامي است. پس واژة سبک زندگي اسلامي مي‌تواند...

برای خواندن ادامه این گفت و گوی صمیمی به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ادامه نوشته

سبک زندگی در بیانات آقا...

در این پست یک اینفوگرافیک زیبا از سایت مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی را برای شما آماده دانلود کرده ایم. امید است ، مورد پسندتان واقع شود...

http://s3.picofile.com/file/7661246341/Download.gif

چگونه سبک زندگی خود را اسلامی-ایرانی کنیم؟

از واژه سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده می‌شود و مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد. در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک‌جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره طاغوت تلاش‌های دولتمردان در جهت ترویج فرهنگ و مولفه‌های غربی و غربی شدن شیوه و سبک زندگی ایرانیان بود با پیروزی انقلاب اسلامی گرچه سناریوی غربی‌سازی متوقف شد، اما دشمنان اسلام و انقلاب آرام ننشستند و تهاجم فرهنگی به انحای مختلف صورت گرفت که تجمل گرایی، مصرف زدگی و فردگرایی برخی از مظاهر آن محسوب می‌شود...

برای مطالعه ادامه این مقاله زیبا به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

سبک زندگی و خلق حماسه اقتصادی!

مجید ابهری:

با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در ابتدای سال 92 در راستای حماسه سیاسی و اقتصادی، از آنجا که حماسه سیاسی در 24 خرداد تولد یافته و رشد خود را در روز قدس و 22 بهمن آینده نشان خواهد داد، بحث‌های مرتبط با آن در این فاصله مطرح خواهد شد.

 اما در رابطه با حماسه اقتصادی و مبانی رفتاری خلق آن، از آنجا که دو محور اصلی سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی ارکان کاربردی و زیربنایی خلق این حماسه هستند، در این گفتار به طور خلاصه به این دو فرآیند اشاره می‌شود:

الف)سبک زندگی: کارل مارکس جمله بسیار مهمی دارد و می‌گوید انسان‌ها آنگونه فکر می‌کنند که زندگی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم ارزش‌های جامعه را دگرگون کنیم، قطعا باید سبک زندگی جامعه را تغییر دهیم. به طور قطع نگاه من و شما وقتی

ادامه نوشته

زندگی بدون تفریح برای زنان امروز!

قدیم‌ترها که هم امکانات کم بود و هم زنان حضور اجتماعی چندانی نداشتند، تفریحات و بازی‌های زنان هم کمتر و حتی در حد صفر بود. غالباً تفریح زنان در گذشته با کار همراه می‌شد. مثل انجام کارهای خانه به همراه زنان همسایه (سبزی پاک کردن، پختن آش، رب درست کردن و...) که زنگ تفریح خانم‌ها در میانه کارهای خانه بود. شاید بهترین حالتش مشغول شدن به کارهای هنری مثل گلدوزی، سوزن دوزی، بافتنی و غیره بود؛ که البته یادگیری این‌ها هم معمولاً در دوران دختری و نوجوانی بود. در نهایت معدود بازی‌های سنتی هم وجود داشت که به صورت فولکلوریک در میان زنان و در مراسم خاصی مثل جهیزیه بران، پاتختی و... رواج داشت؛ این‌ها هم بسیار خاص و گاه با ترویج رویکردهای مردسالارانه و نابجا همراه بود

تغییر ناگهانی فضای اجتماعی باعث شد تا خانم‌ها به طور منطقی این دوران گذار را طی نکنند و با یک شوک جمعی با این تغییرات برخورد کنند. برخی از خانم‌های سنتی ترجیح دادند در همان فضا بمانند و نسبت به تغییر گارد بگیرند. حتی اگر این تغییر به اندازه یک تفریح ساده و به نفع خودشان باشد. این رویکرد افراطی از یک طرف که باعث ایجاد رویکرد تفریطی در نسل جدید شد، و رویکرد تند عده ای دیگر از زنان که در دوران گذار همه چیز را رها کردند و به ناگهان تغییر رویه دادند از طرف دیگر، باعث شد تا به ویژه نسل جدید بدون برنامه ریزی و اندیشه با مقوله تفریح و کار برخورد کند

به بیان کلی و غیر دقیق، دختران امروزی نه می‌دانند چرا باید کار کنند و نه می‌دانند چرا باید تفریح کنند!؟نه درست می‌دانند چطور باید کار کرد، نه درست می‌دانند چطور باید تفریح کرد! اگر کمی فکر کنید مطمئناً مثال‌های زیادی از اطرافیان خواهید یافت که وقت خود را این‌گونه بگذرانند و اسمش را بگذارند تفریح. سرعت پیشرفت‌های تکنولوژیک و گسترش امکانات هم مزید بر علت شده است تا وقت تلف کردن جای تفریح را بگیرد.

یکی از دلایل عمده دیگر، کمبود امکانات تفریحی است که در مورد زنان این مشکل مضاعف می‌شود. فقدان امکانات و اماکن تفریحی باعث می‌شود جوانان نیاز خود را به شکل کاذب پاسخ دهند. ماشین گردی، پاساژ گردی، خیابان‌گردی وخیابان‌گردی و باز خیابان‌گردی می‌شود نحوه اتلاف وقت آزاد که به تدریج اسم تفریح به خود می‌گیرد.

فناوری، ابزارها و تنبلی نسل جوان در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هم باعث شده است تا مشکل بیشتر شود. بسیاری از جوانان اگر در شرایط بیکاری قرار گیرند، نمی‌دانند چگونه وقت خود را به طور بهینه پر کنند. چرا که جوانان عصر فناوری، به ابزارها و امکانات وابسته شده‌اند؛ اگر کامپیوتر و اینترنت و تلویزیون و امثال این‌ها را از ایشان بگیریم، خیلی از جوانان (حتی غیر جوانان!)نمی‌دانند چه کنند... حتی برای اتلاف وقت!

نماهنگ روز قدس حامد زمانی

سلام

امروز یک پست توپ توپ براتون آماده کردیم!نماهنگی زیبا از حامد زمانی که می تونید دانلودش کنید!

http://s3.picofile.com/file/7661246341/Download.gif

روز قدس ، روز اسلام است...

 

16 مرداد 1358، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي حضرت امام خميني(ره) از مسلمانان جهان خواست تا با انتخاب آخرين جمعهء ماه رمضان به نام «روز قدس» ، در اين روز همبستگي خود را در حمايت از «حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين» به نمايش بگذارند.

روز قدس

پس از نامگذاري جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهاني قدس از سوي رهبر انقلاب همه ساله خيل عظيمي از روزه داران در اين روز پيش از اقامه نماز جمعه در حمايت از مردم فلسطين راهپيمايي مي‌کنند.

گفتني است اين راهپيمايي علاوه بر ايران در بسياري از کشورهاي اسلامي نظير ترکيه، اندونزي، بحرين، لبنان و پاکستان و حتي برخي از کشورهاي غير اسلامي نظير ايالات متحده آمريکا و انگلستان نيز، با حضور گروهي از مسلمانان و غيرمسلمانان برگزار مي‌شود...

برای مطالعه ادامه این مقاله به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

روز قدس در نظر حضرت آقا...

 
روز قدس نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق در مقابل باطل
چقدر سعى كرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در طول اين سالها كه روز قدس را كه نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق در مقابل باطل است، تضعيف كنند. روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز امت اسلامى است. روز فرياد رساى مسلمانان عليه سرطان كشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى صهيونيزم است كه به وسيله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى دست متجاوز اشغالگران، مداخله كنندگان، قدرتهاى استكبارى به جان امت اسلامى افتاده است. روز قدس چيز كوچكى نيست. روز قدس يك روز جهانى است. يك پيام جهانى هم دارد. نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى اين است كه امت اسلامى اولاً زير بار ظلم نميرود، ولو اين ظلم از پشتيبانى بزرگترين و قدرتمندترين دولتهاى عالم برخوردار باشد. چقدر سعى كردند روز قدس را تضعيف كنند و امسال بيش از هميشه تلاش كردند؛ اما روز قدس در ايران اسلامى، در تهرانِ باعظمت به همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى دنيا نشان داد كه عقربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى انقلاب و ملت ايران به كدام سمت و كدام جهت است؛ نشان داد كه اراده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى ملت ايران چيست؛ نشان داد كه ترفندها و حقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پول خرج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كردنها و خباثتهاى سياسى آنها بر روحيه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى ملت ايران اثرى ندارد. ۱۳۸۸/۰۶/۲۹
متوقف كننده حذف فلسطين از نقشه‌ى جغرافياى جهانى
روز قدس، يك روزِ به معناى حقيقى كلمه، بين‌المللىِ اسلامى است؛ روزى است كه ملت ايران ميتواند با كمك ملتهاى مشتاق ديگر، كه امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زياد شده، يك حرف حقى را فرياد كند كه براى پنهان كردن آن حرف حق و خاموش كردن آن فرياد، شصت سال است كه دستگاه استكبار دارد سرمايه‌گذارى ميكند - البته حداقل شصت سال است، يعنى از زمان تشكيل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شايد صد سال هم بيشتر است - شصت سال است كه دارند سعى ميكنند فلسطين را از نقشه‌ى جغرافياى جهانى حذف كنند. البته تا حدود زيادى هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامى زد توى دهن...

برای خواندن ادامه این سخنان گوهربار از آقا به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

فلسفه ی وجودی گنبد و گلدسته در مساجد چیست؟

متأسفانه هنوز بعضی از معماران عزیز از فلسفه گنبد و گلدسته، اطلاع ندارند؛ هنوز از رمز پردازیهای مسجد، بی خبرند؛ هنوز نمی دانند که محراب، نمادی در غار حراست و هنوز ... و آن وقت برای طراحی مسجد، قلم می زنند. گزیده ای از کتاب نکاتی کاربردی در معماری مساجد (تألیف سید تقی کاظمیان)
پیامبر گرامی اسلام (ص)، پس از هجرت و ورود به مدینه، با کمک اصحاب و یاران خود، اقامتگاهی بسیار ساده که دیوار آن به ارتفاع 5/3 متر و از خشت خام بر روی لایه ای از سنگ بود، که بعدها به دو برابر افزایش یافت. به دلیل تابش شدید آفتاب، دو سایبان از شمال و جنوب حیاط زده شد. ستون های سایبان ها از تن درخت خرما و پوشش آنها، برگهای درخت خرما، حصیر و پوست حیوانات بود. این، بنای ابتدایی مسجد النبی بود. در کنار همین مسجد، منزل همسران پیامبر (ص) قرار داشت. پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از رحلت در یکی از اطاق های همسران خود به خاک سپرده شد. 
رسول خدا (ص) در اوایل هجرت، علاوه بر این مسجد، مسجد دیگری به نام قبا بنا کرد. مسجد النبی به منزله ی مسجد جامع شهر مدینه بود و در آنجا به امامت پیامبر اکرم (ص) نماز جمعه برگزار می شد. 
غیر از این دو مسجد، 9 مسجد دیگر در محله های مختلف، به یاری و کمک حضرت رسول (ص) ساخته شد که در آنها نماز جماعت اقامه می شد و با اذان بلال، در آنها نماز می خواندند. بی شک اولین طراح و معمار مسجد در اسلام، پیامبر اکرم (ص) بوده است. رسول خدا(ص)، به ساخت مساجد قبیله ها کمک می کردند. 
خانه ی پیامبر اکرم (ص) که پس از رحلتش فقط محل عبادت شده بود، به تدریج به صورت الگوی اصلی همه مساجد اولیه اسلام درآمد این مساجد، دارای قسمت سرپوشیده تقریباً عمیقی در طول دیوار قبله بودند و اطراف دیوراها نیز رواق هایی و جود دات که تأمین کننده ی سایبانی برای مردم بود. مسجدها، ابتدا عاری از هر گونه زیور و تزئینات بودند. شکل و طرح هندسی آنها مربع و مربع مستطیل بود که بعدها در ساختن بسیاری از مساجد و حتی مساجد امروزی، مورد استفاده قرار گرفت. به طور کلی، نیاز به مسجد، بیشتر از هر عامل دیگری...

برای خواندن ادامه این مقاله به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

احکام مسجد-بخش سوم

 
انتقال لوله فاضلاب مسجد از زير مسجد

321. آيا انتقال آب فاضلاب مسجد به وسيله لوله پوليكا از زير مسجد، در صورت ضرورت جايز است؟

ج. اشكال ندارد، با فرض عدم صدق تنجيس باطن مسجد.

بلندگوهاى مسجد

322. استفاده از بلندگوهاى مساجد كه صدا در خارج از مسجد پخش مى  كنند، تا چه وقت جايز است؟ آيا پخش مراسم سخنرانى و عزادارى جايز است؟

ج. اگر سبب اذيت همسايگان شود، جايز نيست.

نحوه ايستادن زن و مرد در مسجد

323.گفته شده اگر زن و مرد بدون حايل و پرده در كنار هم بايستند و نماز بخوانند، كراهت دارد مگر با رعايت فاصله ده زراع كه حدود پنج متر مى شود؛ در صورتى كه نماز جماعت باشد، آيا رعايت اتصال صفوف در جماعت با اين فاصله جايز است؟

ج. خير، بايد به نحو مذكور در مسأله ى 1155 رساله باشد و در اين جهت فرقى بين زن و مرد نيست.

شعر خواندن در مسجد

324.با توجه به كراهت خواندن شعر در مساجد، لطفا حكم اشعارى كه در مدح يا مرثيه اهل بيت و يا موعظه و مناجات با خداوند است را بفرماييد؟

ج. خواندن اشعار با موضوعات ذكر شده اشكال ندارد.

ورود اطفال به مسجد

325. بدون شك، آشنايى اطفال با مكان ها و مجامع مذهبى از كودكى امرى پسنديده است، آيا اين مطلب با توجه به حكم استحبابى كه براى جلوگيرى از ورود اطفال غير مميّز به مسجد مى شود چگونه قابل جمع است؛ و در صورتى كه جلوگيرى و ممانعت از ورود آن ها موجب تنفّر و انزجار آنان از چنين مكان هاى مباركى مى  شود، آيا باز هم جلوگيرى مستحب است؟ و آيا ورود حسنين ـ عليهماالسّلام ـ به مسجد و عدم ممانعت پيامبر ـ صلّى  اللّه  عليه  وآله  وسلّم ـ از ورود آنان مى  تواند دليل بر مطلوبيت ورود اطفال و كودكان به مسجد باشد؟

ج. اگر از اطفال غير مميّز مواظبت شود ـ كه مراعات آداب مسجد را بكنند ـ ورود آن ها مانعى ندارد.

فضا و زير زمين مسجد...

برای مطالعه ادامه احکام و همچنین پاسخهای آنها به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

احکام مسجد-بخش دوم

انتقال آبدارخانه و تصرّف در مسجد

271. آيا انتقال آبدارخانه  ى مسجد به جاى ديگر، در صورتى كه مستلزم آن باشد كه يك متر از صحن مسجد به جاى آبدرخانه جايگزين گردد، جايز است؟

ج. انتقال آبدارخانه كه مستلزم تغيير وقف در غير جهت وقف است، مجاز نيست.

تخريب مسجد براى خيابان

272. آيا تخريب قسمتى از مسجد يا تمام آن، جهت تعريض خيابان جايز است؟

ج. جايز نيست.

عقب  نشينى مسجد

273. آيا عقب  نشينى، هنگام تجديد بناى مسجد، طبق قوانين شهردارى به نحوى كه چند متر از مسجد داخل خيابان واقع شود جايز است؟

ج. جايز نيست.

تبديل مسجد به پايگاه بسيج

274. دو باب حجره براى ضروريات و دفتر مسجد ساخته اند، آيا تبديل آن به پايگاه بسيج و مانند آن، جايز است؟

ج. جايز نيست.

صندوق قرض  الحسنه در محوطه  ى مسجد

275. در محوطه  ى مسجد، دو باب دكان جهت انجام كارهاى صندوق قرض  الحسنه عام  المنفعه با موافقت هيأت امناى مسجد احداث شده است و بابت آن سالانه مبلغى به مسجد اجاره پرداخت مى  شود. آيا ادامه  ى كار اين صندوق در مكان فعلى جايز است؟

ج. اگر محوطه  ى مسجد وقف حياط مسجد يا مثل آن است، تغيير آن به دكان جايز نيست و بايد به حال اوّل برگردد و چنان چه از اراضى مسجد است كه بايد عوايد آن صرف مسجد شود، ساختن دكّان در آن و اجاره ى آن و صرف عوايد در مسجد با نظر متولّى شرعى و با نبودن شخص خاص به عنوان متولّى، با نظر حاكم شرع، اشكال ندارد.

تخريب مغازه  ى مسجد

276. درب ورودى مسجدى بين دو مغازه  ى متعلّق به مسجد قرار گرفته است، به طورى كه از طرف خيابان، ظاهر مسجد را به شكل تجارت خانه درآورده است، برداشتن آن دو مغازه چه حكمى دارد؟

ج. از مغازه  ى متعلّق به مسجد، بايد استفاده  ى مغازه شود و نبايد از بين ببرند.

خارج كردن خاك از مسجد

277. اگر كسى اندكى از خاك مسجدى را از آن جا خارج كرده باشد و آن خاك مفقود شده باشد، وظيفه  ى او چيست؟

ج. اگرمقدار كمى است كه به نظر عقلا موجب ضمان نيست، در فرض سؤال وظيفه  اى ندارد.

تبديل فرش هاى مسجد

278. فرش هاى مسجدى فرسوده شده و در صورت عدم تعويض از بين مى رود. آيا جايز است آن هارا فروخته و به أحسن تبديل كنيم؟

ج. جايز است.

انتقال وسايل مسجدى به مسجد ديگر

279. مسجدى است قديمى كه داراى فرش و اثاثيه  ى فراوان است و در نزديكى آن مسجد جديدى ساخته شده كه جمعيّت زيادى به آن جا مى  روند و وسايل مسجد قديم در معرض تلف و احيانا سرقت است. آيا مى  توان آن وسايل را به مسجد جديد نقل داد؟

ج. اگر در مسجد قديم قابل استفاده نباشد، انتقال عين آن وسايل يا بدل آن ها، اشكال ندارد.

تبديل ظروف وقفى مسجد

280. آيا مى  توان ظروف وقفى مسجد را ـ كه قديمى شده و مورد استفاده نيست ـ فروخت و به ظروف بهترى تبديل كرد؟

ج. جايز است.

فروش وسايل اضافه براى هزينه  ى مسجد...

برای خواندن ادامه احکام وپاسخ آنها به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

احکام مسجد-بخش اول

فروش مصالح اضافى مسجد

228. آيا فروش مصالح اضافه آمده از بنّايى مسجد، براى پرداخت قرض همان مسجد جايز است؟

ج. جايز است.

احداث مسجد در زمينى بدون دسترسى به مالك آن

229. زمينى براى شخصى بوده كه از كشور فرار كرده و رفته است، سپس آن زمين را مسجد كرده  اند. وظيفه شرعى درباره اين مسجد چيست؟

ج. از او بايد تحقيق و جستجو كنند كه تا ممكن است از او اذن بگيرند و اگر به او دسترسى حاصل نشد و اجازه از او ممكن نشد، حاكم شرع آن زمين را به جماعتى اجاره دهد كه آن جا را مصلّى كنند كه اجاره به نفع مالك است و هروقت پيدا شد، پول اجاره را به او بدهند.

زيلويى كه اكنون براى مسجد مورد استفاده نيست

230. اهالى روستايى، تعدادى زيلو را در حدود بيست و چهار سال پيش جهت فرش مسجد جامع اين روستا وقف كرده اند. اخيرا مسجد مذكور با قالى فرش شده است و زيلوها بدون استفاده مانده است و اهالى و هيأت امناى مسجد، بر اين عقيده  اند كه زيلوها را جهت مراسم مذهبى در حسينيه، مهديّه و امثال آن، از مسجد خارج نمايند. حكم شرعى را بيان فرماييد.

ج. بفروشند و پولش را صرف مسجد نمايند.

وقف بخشى از مال موقوفه  ى خاصه براى مسجد

231. شخصى سهم خود از حمّامى را كه ثلث ابقايى اولاد پسر است، بر مسجدى وقف نموده است. آيا اين وقف صحيح است؟

ج. فقط مى  تواند حقّ خود را به مسجد اختصاص دهد و بعد از وفات او حقّ بطون ديگر به حال خود باقى است و به هر حال وقف آن صحيح نيست.

صرف درآمد مسجد مخروبه در مسجد جديد...

برای خواندن ادامه این احکام و پاسخ آنها به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته