حجت الاسلام والمسلمین نائینی در جمع طلاب شرکت کننده در برنامه "فصل همدلی" که در مسجد جامع خرمشهر واقع در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: حماسه 9 دی در شرایطی به وقوع پیوست که همه می گفتند جوانان آماج جنگ نرم هستند؛ می گفتند باورهای این نسل تضعیف شده است اما همه ما دیدیم که اتفاقا حماسه 9 دی، حماسه نسل سومی ها بود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، با طرح این سئوال که حماسه 9 دی ماه 1388 چه زمانی اتفاق افتاد؟ تصریح کرد: این واقعه در آستانه دهه چهارم انقلاب بود. در شرایطی که همواره این موضوع القا می شد که یک گسست قوی در کشور در حال وقوع است. در شرایطی که می گفتند جوانان آماج جنگ نرم هستند.در شرایطی که همه می گفتند باورهای مردم تضعیف شده است. اما همه دیدیم که حماسه 9 دی، حماسه نسل سومی ها بود. وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه حماسه 9 دی نمایش اتحاد و انسجام بود.کارشناسان شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس محاسبه مساحت با روش علمی اعلام کردند که در تهران 4 میلیون نفر به خیابان ها آمدند. کسانی که عشق به رهبری و به نظام داشتند از همه جناح ها آمدند. پس این حماسه، حماسه ای متفاوت و متمایز از سایر راهپیمایی ها بود. رئیس ستاد 9 دی ماه کشور با تاکید بر اینکه حاضران در راهپیمایی 9 دی 88، می خواستند با حضورشان عشق خود به نظام و رهبری را ثابت کنند، به طرح سئوال دیگری پرداخت. سئوال این بود: چرا مقام معظم رهبری این قدر بر روی این حماسه و این روز تاکید کردند؟ چرا اصلا 9 دی حماسه شد؟ وی که در جمع طلاب حوزه های علمیه چیذر، حجت بن الحسن‌(عج)،باقر العلوم (ع) وامام القائم (عج) سخن می گفت، به سه دلیل اشاره کرد و گفت: اول اینکه معمولا دشمن تلاش کرده راهپیمایی هایی بزرگ مثل22 بهمن را به عنوان جمعیت محدود و چندهزار نفری در رسانه ها تبلیغ کند. اما این بار دیگر کسی نتوانست جمعیت میلیونی حاضر در حماسه روز 9 دی ماه را کتمان کند. در رسانه های غربی اعلام کردند که هیچ حرکت مردمی از نظر جمعیتی به اندازه این حرکت 20 سال گذشته نبوده است. حتی این تجمع و گردهمایی را با مراسم تشییع جنازه حضرت امام (ره) مقایسه کردند. سردار نائینی با بیان اینکه برخلاف سایر راهپیمایی ها، راهپیمایی 9 دی 88 امکان سازماندهی نداشت، خاطرنشان کرد: جمعیت متراکم خودجوش از تکایا، مساجد و هیئت ها به جریان افتاد. این اجتماع عظیم تنها پرچم امام حسین (ع) و عکس امام و رهبری را حمل می کردند. اینها را می گویم تا تاکید کنم که اصلا امکان سازماندهی نبود. خب همه به خاطر دارند که در روز 6‌دی ماه آن حادثه عاشورا رخ داده بود. دیدیم که عده ای از نیروهای سیاسی و جوانان در صحنه استفاده کردند. دیدیم که خیمه ها هم به آتش کشیده شد. بحث که رسانه ای شد مردم فهمیدند اینها به جنگ انقلاب و امام حسین‌(ع) آمده اند. ملت ناگهان برانگیخته شدند. آمدند به صحنه برای دفاع از انقلاب. چنین احساسی در جامعه به جریان افتاد. وی جنس این حرکت مردم در 9‌دی 88 را با جنس راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس متفاوت دانست و گفت: 22 بهمن راهپیمایی روتینی است که همه سازمانها وارگانها باهم هماهنگ هستند. همه نهادهای مربوط مسئولیتی بر عهده دارند وسعی می کنند وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند. ستادی تشکیل می شود. سازماندهی می‌شود. شبکه اجتماعی هم هماهنگ می شود. همین شهرداری کلی کار می‌کند. اما اینجا دیدیم که حتی برخی از هموطنان ما در برخی از شهرها از 8 دی ماه خودجوش وارد خیابان ها شدند. دیدیم که شعارهای 9 دی ماه هم خودجوش بود. کسی به دست مردم پلاکاردی نداده بود. همه آنچه مردم می گفتند و دردست داشتند، دست نوشته های خودشان بود. هر کسی برای بیان احساسات خودش آمده بود. حضرت آقا هم فرمودند: حماسه 9 دی از این جهت بارز بود که آن روح احساسِ هیجانی بود که جنسش از جنس راهپیمایی های انقلاب و 57 بود. راهپیمایی 22 بهمن اما از همان راهپیمایی‌هایی است که برای همه ما عادت شده است. ارزش هم دارد. بصیرت، ابزار تشخیص فتنه است.
سئوال بعدی که رئیس ستاد حماسه 9 دی کشور مطرح کرد این بود؛ اینکه این همه به حماسه 9 دی اهمیت می دهیم، علتش چیست؟ وی خود در پاسخ به این سئوال خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایلش این بود که مردم باید در فضای غبارآلود فتنه آمیز تصمیم می گرفتند. وقتی تشخیص مشکل بود، این حرکت را آغاز کردند. ما از اول انقلاب هم فتنه داشتیم. 
حجت الاسلام والمسلمین نائینی خطاب به طلاب شرکت کننده در فصل همدلی پرسید: فتنه یعنی چه؟ و ادامه داد: فتنه یعنی آزمایش. اما در آزمایش، انسان ها چه وضعیتی دارند؟ فتنه برای این است که آدم ها ببینند چند مرده حلاج هستند. عیار آدم ها معلوم می شود. آدم هایی هستند که در همه چالشهای سیاسی - اجتماعی، عیارشان تغییر نمی کند. حالا سئوال این است که ابزار فتنه چیست؟ چه ابزاری به ما کمک می کند تا فتنه را درست تشخیص دهیم؟ بصیرت. ما در فتنه 88 دیدیم حتی کسی که هشت سال نخست وزیر بود، حتی کسی که دو دوره رئیس مجلس بود، حتی آن کسی که دو دوره رئیس جمهور بود هم درگیر مسائلی شدند. نائینی ادامه داد: حتی خودتان هم که شاهد بودید، اینها کسانی بودند که درانتخابات شرکت کرده بودند. از قبل هم تمرین کرده بودند با تهییج اجتماعی، این موضوع را به مردم القا کرده بودند که اگر موسوی رای نیاورد، غوغایی می شود. وی پس از این به ارائه نظریه هنر جنگ سن تزو پرداخت و گفت: سن تزو، 500 سال قبل از میلاد نظریاتی دارد. او در نظریه هنر جنگ که تازه پیش از میلاد بوده است، می گوید که یک لشکر وقتی می خواهد حمله کند، پیش از حمله باید احساس پیروزی داشته باشد. این احساس پیروزی منجر به پیروزی می‌شود. اما اگر این گروه، این لشکر، شکست بخورد، همه چیز را به هم می ریزد. این کسانی که در انتخابات شرکت کردند، از این مدل استفاده کردند. شبکه سازی اجتماعی گسترده هم انجام شده بود. کپی برداری از انقلاب رنگی کردند. 
یارگیری هایشان هم از طریق ایمیل بود. جمعی به هم مرتبط شدند. یک دروغ بزرگ هم این میان مطرح کردند. آن دروغ بزرگ، تقلب بود. حتی وقتی نزد مقام معظم رهبری رفتند، گفتند که تقلب شده است. اما سئوال مهم این بود که چه طور می توان 10 -11 میلیون رای را جابه‌جا کرد؟ هنوز نتیجه اعلام نشده بود، گفتند که ما برنده انتخاباتیم. شکایت هم که شد، راه به جایی نبردند. چراکه تقلبی صورت نگرفته بود.
رئیس ستاد حماسه 9 دی کشور با بیان اینکه اما این گروه با همان شبکه‌سازی های اجتماعی که اشاره کردم، مردم را به خیابان ها کشاندند، ادامه ‌داد: اینها حتی بیانیه های تندی هم دادند. همه را دعوت کردند به خیابان ها. خب شما این فضا را ترسیم کنید؛ در ذهن تان ببینید چه قدر در این فضای شبهه آمیز، تصمیم گیری سخت است. چه قدر فهمیدن این موضوع که چه کسی راست می گوید، سخت است. رسانه های غربی هم در این میان به صحنه آمدند. خیلی از نخبگان سیاسی اجتماعی هم نتوانستند درست تحلیل کنند. کم آوردند. حتی دیدیم که به جریان فتنه کمک کردند. آدم صالح خوب خوش نفس جبهه انقلاب هم که در حوزه حکومت مسئولیتی داشتند، برخی از علمای مراجع تقلید هم در باره این موضوع پیچیده و حساس نمی دانستند چگونه باید وارد عمل شوند.
مردم ما درچنین فضایی آمدند. در فضایی که نظام سیاسی کشورها در حال جابه‌جایی بود. انقلاب های رنگی به میان آمده بود. انقلاب هایی که با مداخله قوای خارجی، فضای سیاسی کشورها را تغییر می داد. مردم ما در چنین فضایی که رسانه های غربی به شدت بر آن سایه داشتند، تمام قد آمدند. در این فضا انقلابیون افراطی هم بودند. از همه ظرفیت های نظام استفاده شد. مردم در 9 دی ماه در این فضا، آن حرکت بارز را انجام دادند. از این جهت این حماسه، این راهپیمایی، این حرکت مردم ما بی نظیر بود. این ارزشش خیلی بیشتر است. اصلا حرکت مردم برای مقابله بود. صرفا برای حضور نبود. برای دفاع کامل بود.