هانری کربن ازبرجسته ترین شرق شناسان که باسالها تلاش درفهم تفکرشیعی آثاربرجسته ای تحریرنموده است. برخلاف بسیاری ازمستشرقان که درشناخت اسلام نگاهی همه جانبه ندارند ازمحققینی است که به دنبال شناخت اصلی ترین محوربوده وبه صورت میدانی وشبکه ای وپدیدارشناسانه به تحلیل می پردازد.

باشناخت مولفه های فکری کربن درتوصیف عرفان اسلامی وشیعه باطنی, می توان ضلع هندسه ذهنی او ورکن اصلی فکرش رامهدویت دانست.وی تحلیل عرفان وتشیع را بدون مهدویت ناتمام وظهورمهدی راتجلی وآشکارشدن باطن ادیان ابراهیمی می داند.وی امام شناسی راادامه وبسط نبی شناسی دانسته وسلسله امامت رابرمحورامام مهدی علیه السلام که ادامه امام شناسی عصرماست قرارمی دهد و مهدویت رادرپدیدارشناسی شیعه دارای مرکزیت می داند.

آنچه درآثاراواهمیت دارداهمیت مساله مهدویت به عنوان یک دکترین جدی است وتوانسته ازجنبه تئوریک به ترسیم موقعیت آن درتفکردینی  بپردازد. ازدیدگاه وی مهدویت به معنای تفسیرباطن دین وظهورامام,احیای دوباره حیات انسان ها می باشد.اومعتقدست امام حاضراست اما مردم خودراازدیدار او محروم کرده ودرپس حجاب قرارگرفته است.اوظهورامام را منوط به به کسب معرفت امام می داند.

 مفهوم انتظاردرتفکراو,معنایی عمیق دارد.شیعه ناظربه نظارتی است که به معنای انتظار آمدن شریعت جدید نمی باشد,بلکه به معنای ظهورشخصیت مهدی است که می خواهد همان شریعت پیامبر راتفسیرکند.ظهورامام نیازمندفراهم گردیدن  شرایط است وبزرگ ترین پشتوانه تزکیه نفوس ظهور مهدوی می باشدوسزاوارست مردم دینداری پیشه کنند تا ظرفیت درک اورابیابند.

 وی به نمادشناسی تطبیقی علاقه دارد.معتقد است باوربه ۱۲چهره مقدس دردوران مسیحیت با۱۲چهره مقدس درامامیه, گویای پیونداسلام ومسیحیت است واشاره به مادرحضرت مهدی که ازنسل شمعون بود می کند.او به لفظ پاراقلیط درانجیل وتطبیق آن بامهدی علیه السلام می پردازد.

شهاب الدین سهروردی , نبوت باطنیه, عالم مثال, ابن عربی (پدرعرفان نظری), سیدحیدرآملی و فرقه اسماعیلیه از عوامل تاثیرگذاربرنگرش کربن درباره مهدویت هستند. از اشکالات وی اینکه علاوه بردیدگاه امامیه به شیخیه واسماعیلیه هم توجه می کند وازمباحث عرفانی واشراقی سهروردی وعالم مثال وجسم هورقلیایی اوکمک می گیرد.

منبع:(تلخیص شده مهدویت ازدیدگاه دین پژوهان غربی/سیدرضی موسوی گیلانی)